Projekt: Kirken På Landet

Updated: Sep 25, 2018

På nationalt plan har man etableret et fireårige videns- og udviklingsprojekt (1. februar 2016-31. januar 2020) med fokus på at hjælpe landsbykirker i udkantsområder. Projektet er forankret i Centeret for Viden og Udvikling i Aarhus med Hasse Neldeberg Jørgensen som projektleder.

Link til projektets hjemmeside klik HER

Projektet sigter mod at inspirere sognekirker til at samarbejde med andre kirkelige og ikke-kirkelige aktører i lokalområder i landdistrikterne (ofte benævnt "udkantsproblematikker").

Hovedmål:

At der ved projektets afslutning er etableret et folkekirkeligt BEREDSKAB til håndtering af en konstruktiv omstillingsproces af KPL. Herunder en nytænkning af kirkens rolle i lokal- og civilsamfund.

Projektet har til opgave at:

- Indsamle, vurdere og formidle resultater af relevante vidensundersøgelser i såvel faglig som folkelig sammenhæng.

- Facilitere aktørnetværk (kirkelige såvel som ikke-kirkelige). Strategisk udvikling og lokal implementering af modeller for KPL

- Initiere og gennemføre udviklingsarbejde

- Tilknyttes aktuelle og fremtidige udviklingsprojekter (eks. ”Kirken og kommunen” – Rådet for frivilligt socialt arbejde)

- Tilbyde FUV-kurser (første gang sept. 2016 ”Pastoralteologi” med særlig henblik på KPL)